Saturday, September 25, 2010

EfterValsFunderingar (in Swedish)

En vecka efter valet i Sverige känner jag att tiden är inne att skriva lite om mina erfarenheter och intryck så här på andra sidan Atlanten.

Här i USA är jag förbluffad över hur FOX News så totalt rapporterar nyheter från en enda vinkel, men har nu insett hur det faktiskt är värre i Sverige. Här är det ju mest en kanal men i Sverige verkar det vara omfattande rakt över. Media har indoktrinerat ett hel nation att vända sig i avsky och hat mot människor som inte tycker lika.

Människor som använt sin demokratiska rätt och röstat för det parti de tycker överenstämmer bäst med deras egen åsikt har blivit kallade rasister, nazister, främlingsfientliga, har blivit utsatta för förföljelse och hot och om jag inte helt missminner mig t.o.m blivit mördade.

En politiker med kommunistbakgrund,som aldrig lyckats att ta avstånd från historiens värsta mördarregimer,invald i riksdagen genom samma demokratiska regler som partiledaren för SD, vägrar sitta i samma sminkrum som denne man, han blir utropad till hjälte?

Aftonbladet har initierat en kampanj som kallas ”vi gillar olika”. Olika som i olika utseende men absolut inte olika som i olika åsikt det har jag klart fått erfara.

Här är ett urval av kommentarer jag fått:

-Du är SÅ förd bakom ljuset

-man kan med all säkerhet urskilja ett mönster – både vad gäller kunskapsnivå och utbildning…

-…och du har en man från USA

-Det är sorligt att du ser att man enbart kan värna om en grupp i taget.

-Frågan är om det verkligen är flyktingar som kostar pengar?? Lata svenskar som lyfter socialbidrag för att de inte vill jobba??? Jag träffar dem varje dag i mitt jobb!!!!! (man kan undra varför den kommentaren fick gå helt oemotsagt, det är ju helt rätt, finns säkert många lata svenskar och att påpeka det är ok, men tänk om samma kommentar hade gällt en invandrare… oj oj oj, då är man ju rasist!?)

-Det är SD som har ett Natzi-förflutuet. Du är bara rasistisk…

Många är de som uttalat sig om min rasism, främlingsfientlighet, intelligensnivå och min oförmåga att värna om mer än en grupp i taget.

Man skulle ju kunna tro att flertalet av dem som bekymrar sig för min "främlingsfientlighet" bor och arbetar i färgstarka områden, i en mosaik av folkgrupper från när och fjärran. Typ de södra förorterna i Stockholm eller i Malmös invandrartäta förorter. Kanske en del gör det, men jag tror att de flesta som är så bekymrade över min rasism bor i helsvenska områden, arbetar på homogena svenska arbetplatser och ser inte människor med annan hudfärg, tradition eller religion än dem mer än när de veckohandlar på Matex.

Nu ska jag berätta vem jag är och hur jag tänker, inte för att jag är så vansinnigt intressant, men för den som tror att de som röstat på SD är avlagda skinnskallar med ett IQ på 47 och en bakgrund innom slavhandelindustrin vill jag ge en bild av en något annorlunda väljare.

Jag är halvt svensk, halvt Irakisk, har aldrig träffat Irakiern i fråga men det är utom tvivel att han stod för hälften av mina gener.

Jag bor sedan drygt 10 år i USA, så jag är alltså en invandrare själv, umgås med och bor bredvid människor med härkomst från när och fjärran och ingen tycker det är något konstigt med det.

Jag är gift med en Amerikan och vi har tre barn, tre halvsvenska ungar som pratar svenska med kraftig brytning alla tre.

Jag längtade i min ungdom till Afrika och trodde länge att jag skulle bosätta mig där och jobba på barnhem för AIDS drabbade barn. Men istället för att hamna i ett av jordens fattigaste hörn kom jag ironiskt nog att hamna i överflödets USA.

Jag är av födsel och ohejdad vana otroligt känslig för orättvisor, mina barn måste få lika mycket av allt, alla måste få vara med lika mycket och när någon blir orättvist behandlad gråter jag på insidan och slåss för den orättvist behandlade på utsidan.

Troligtvis är det av orättviseskäl jag nu har de åsikter jag har.

Att Sverige tar emot mer flyktingar per capita än något annat land i Europa och kanske i hela världen är orättvist. Om det nu är mitt nya hemland USA som är anledningen till den stora ström av människor som utvandrar från Irak och Afganistan, ja då är det väl bara rättvist att USA tar det ansvaret?

Att det kostar ungefär 100 000 kr att komma till Sverige som flykting visar ju tydligt att det är en väldigt orättvis hjälp Sverige bedriver, att bara ta hand om de allra rikaste som har råd att flytta från sina hemland.

Nu till den största orättvisan av alla.

I Sverige har alla sett neddragningar de senaste åren. Vården, skolan, och framförallt äldreomsorgen har alla fått enorma besparingskrav. Den del av budgeten som inte tydligt berörts alls av neddragningar och besparingskrav är flykting/invandrar budgeten.

Där har vi alltid råd, som en kommentar jag såg på facebook skrev:
“de (SD) säger att _Sverige inte har råd_ att ta emot flyktingar exempelvis. Bara det lilla uttalandet får mig att tappa hakan.”

Nu säger de(SD)INTE att vi inte har råd att ta mot några flyktingar utan bara att Sverige ska lägga sig i nivå med Danmark och Finlands flyktingmottagning och i stället fokusera på att öka det direkta biståndet till länder som behöver, men det är det väl ingen som läst eller brytt sig om.

För att det är rättvist tycker jag att en lat svensk inte ska få gå på socialbidrag lika lite som jag tycker att en lat människa född någon annanstans ska få bidrag.

För att det är rättvist tycker jag att eftersom nu de gamla inte får äta näringsriktig mat, gå ut, duscha mer än en gång I veckan, och inte ens vända sig mer än en gång per natt för att vi inte har råd, ja då är det dags att dra ner nån annanstans än i äldrevården hädanefter.

Eftersom det är rättvist tycker jag att då det är religiös frihet för en invandrare att gå klädd I burka, ja då kan vi ha skolavslutningar i kyrkan som vi alltid haft och sjunga den blomstertid nu kommer med de underbara orden: “Guds godhets rikedom”.

Det som bekymrar mig mest är hur denna valrörelse visat hur långt från en demokrati vi kommit. Om vi Sverige ska fortsätta vara en demokrati, ja då måste vi lyssna på de som röstar, låta alla som ställer upp i val komma till tals, och framför allt inte påverka hur folket ska rösta med hot om repressalier om man röstar “fel”


Några länkar till människor som uttryckt sig mycket bättre än jag om vad som händer I Sverige:

http://nettelblad.blogg.se/2010/september/om-masspsykosen-i-sverige.html#comment
http://www.friatider.se/svenskarna-maste-blandas-bort-eftersom-henrik-schyffert-suger
http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/03/mediernas-f-rf-ljelse-av-jimmie-kesson-h-r-inte-hemma-i-en-demokrati
http://adacta.motpol.nu/?p=61

No comments: